Over Peerplex

‘Context is alles’

Wat is Peerplex?

Peerplex is een initiatief van Marieke ten Brinke en Annemieke van Manen. Het is een ontmoetingsplek voor hb-jongeren die op zoek zijn naar herkenning. Een plek waar niet wordt geroeptoeterd en het tegelijkertijd wel af en toe chaotisch kan zijn. Een plek waar het normaal is om eerst de kat uit de boom te kijken voordat je met je met kennis en ideeën durft te komen.  Een omgeving waar herkenning is waardoor jongeren zichzelf terug zien in elkaar. Dat is voeding voor zelfvertrouwen.

Ruimte(s)

Op onze locatie in Elst hebben we de ruimte: de peerplek bestaat uit drie geschakelde, ruimtes en een aparte ruimte. Dit maakt het mogelijk om je alleen of met een kleiner groepje even terug te trekken of van een afstandje de groep te bekijken, zodat je verbonden bent en zelf in charge blijft tot in hoeverre je hoofd ernaar staat.

Locatie

Peerplex bevindt zich in Elst, tussen Arnhem en Nijmegen in, goed bereikbaar met het ov en er is voldoende (gratis) parkeergelegenheid. In deze Routebeschrijving lees je hoe je bij ons komt.

WhatsApp Image 2022-12-20 at 11.08.41

Twee  zielen een gedachte

We vonden elkaar tijdens de opleiding bij Novilo, waar we af en toe een masterclass of college samen volgden. Er was direct een klik die ervoor zorgde dat we in de pauze bijna niet meer naar binnen wilden. We raakten niet uitgepraat. Destijds werkten we beiden met jongeren in een creatieve setting. Marieke werkte bij Welzien in Elst, een opvangplek voor creatieve denkers die zijn vastgelopen of dreigen vast te lopen binnen het onderwijs. Annemieke werkte bij WALHALLAb, een creatieve werkplaats voor jongeren in Zutphen. 

We zijn ervan overtuigd dat creativiteit een belangrijke en vaak ontbrekende schakel is in het welzijn van jongeren. School richt zich met name op onthouden, begrijpen en toepassen van kennis, terwijl er ons inziens (te) weinig ruimte is voor  experimenteren, creëren en relatie leggen met de wereld om je heen. We hopen dat deze peergroepen het begin zijn van een bloeiende samenwerking, waarbij we jongeren gaandeweg steeds meer activiteiten kunnen aanbieden.

Marieke

In mijn werkende leven (en ook daarvoor) ben ik altijd bezig met de vraag waarom mensen de dingen doen zoals ze dat doen. Ik stel daarbij veel vragen aan mijzelf en ook aan de ander, vooral geïnteresseerd en nieuwsgierig naar de antwoorden. Luisteren doe ik graag en is altijd mijn uitgangspunt in welke begeleiding dan ook. Ik kom niet direct met oplossingen, er zijn immers genoeg mensen die vertellen wat je zou moeten doen. Ik geloof erin dat jongeren, ouders, docenten door voor zichzelf de juiste omstandigheden te creëren prima zelf de voor hen belangrijke stappen kunnen overwegen, beslissen en zetten.

Affiniteit heb ik met degene die zichzelf niet vanzelfsprekend op de eerste plek zetten, degenen die zich terugtrekken en niet direct zichtbaar zijn. Niet direct zichtbaar zijn wil niet altijd zeggen dat het verlangen hiernaar er niet is, maar dan wel op een eigen authentieke wijze. De oorzaak waarom het niet goed gaat op school of andere plekken wordt snel bij jongeren zelf neergelegd, met vaak schuld- en schaamtegevoel als gevolg waardoor er weinig beweging meer mogelijk lijkt. Ontwikkeling/beweging is mijn inziens voor ieder mens belangrijk.

Ik doe mijn werkzaamheden vanuit mijn eigen praktijk Nandoen. Mijn manier van werken is mede gevormd door mijn NLP Master opleiding alsmede de opleiding voor Talentbegeleider bij Novilo en HB in ontwikkeling. Ik werk individueel met creatieve hoogbewuste jongeren en hun ouders bij wie naar school gaan niet vanzelfsprekend is. Ook begeleid ik oudergroepen via Peers4parents.

Ik kijk ernaar uit om bij Peerplex met jongeren te werken die zichzelf in elkaar herkennen en zich hier vrijer gaan voelen en durven te zijn wie ze zijn. Ik wil een omgeving voor ze helpen creëren waarin ze dat meer durven laten zien aan de buitenwereld. Dat jongeren zichtbaar kunnen zijn voor de omgeving zonder dat dit gepaard hoeft te gaan met veel volume en spierballen. Dit op een prachtige plek waar iedereen van elkaar kan leren en een goede tijd heeft met elkaar.

Annemieke

Onder de naam bureau Krang doe ik alles wat ik leuk vind: ik ben kerntalentenanalist en loopbaanbegeleider en begeleid jongeren en volwassenen bij het zoeken naar een opleiding of werk dat bij ze past. Ik schrijf artikelen voor het Talent, een tijdschrift voor docenten en begeleiders van hb’ers tot 14 jaar. Via Hoogbegaafd in bedrijf begeleid ik UWV-trajecten en Tweede-spoortrajecten. Met mijn zus die vaktherapeut Beeldend is, organiseer ik onder de naam Binnenstebuiten weekenden op Texel met de camper waar creativiteit en zelfonderzoek centraal staan. Ik ben eindredacteur en lid van de Kenniscommunity Positieve Desintegratie. En nu dus heb ik samen met Marieke Peerplex opgezet. Juist de variatie zorgt ervoor dat ik enthousiast blijf voor al deze werkzaamheden. En het kruisbestuift ook zo lekker!

De rode draad in mijn werk is de biografie: veel van de antwoorden voor de toekomst liggen verborgen in je persoonlijke verhaal. Reflecteren op dat wat je meemaakt zet je persoonlijke groeikrachten aan het werk. Je kan mensen en dingen om je heen meestal niet veranderen, wat je wel kan doen is er anders mee omgaan. Als je dat kan neem je regie over je leven en dat geeft zelfvertrouwen! Het motto daarbij is: Stem af op anderen en blijf jezelf.

Werkwijze

In de loop der tijd hebben we veel kennis en ervaring opgedaan. Die basis dragen we natuurlijk iedere bijeenkomst met ons mee. Daarnaast zetten we een aantal specifieke instrumenten in die gericht zijn op identiteitsontwikkeling, zelfkennis, zelfbeeldontwikkeling, zingeving, loopbaanontwikkeling en welzijn.

Kerntalentenanalyse

De kerntalentenanalyse is een methode om in kaart te brengen waar je energie van krijgt. Het geeft een heel uitgebreid beeld van je aard, motivatie en potentie. Annemieke is erkend Coretalents-analist en kan, desgewenst, een kerntalentenanalyse afnemen. Wanneer je voor je kind een uitgebreid verslag wilt, dan kan dat tegen betaling gemaakt worden. De methode is zeer geliefd onder hoogbegaafden omdat het hun complexiteit aankan. Meer informatie over de kerntalentenanalyse vind je hier.

Theorie Positieve desintegratie

In ons werk neemt deze theorie van Kazimierz Dabrowski een belangrijke plaats in. Hoe ga je om met een crisis? Waar ligt jouw groeikracht? Welke overexcitabilities zijn bij jou sterk en wat betekent dat? Op basis van de theorie hebben we een aantal tools in handen die we zowel in de groep als individueel kunnen gebruiken als hulpmiddel om erachter te komen wie jij bent. Ook in verhouding tot anderen. Meer informatie over de TPD vind je hier.

Positive discipline

Onderzoek toont aan dat kinderen vanaf hun geboorte zijn aangelegd om zich te verbinden met anderen. En dat als kinderen zich verbonden voelen met hun omgeving kinderen willen meedenken, verantwoordelijkheid dragen en samenwerken.

Positive Discipline is een uniek programma speciaal ontwikkeld om je als ouder, opvoeder, leerkracht of professional te ondersteunen om kinderen bij te staan in hun ontwikkeling tot verantwoordelijke, respectvolle en vindingrijke leden van de samenleving. Marieke past deze principes al langer toe in de begeleiding van ouders en jongeren. Meer informatie over PD vind je hier.

Biografie als medicijn

In gesprek met jongvolwassenen is het nieuwe boek van Square of life. Annemieke volgde de opleiding De biografie als medicijn en richt zich nu op de variant die specifiek gericht is op gespreksvoering met jongeren.
Meer informatie over SOL vind je hier.

NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren)

Vanuit de NLP gedachte “wanneer ik blijf doen wat ik altijd heb gedaan, dan blijft mij overkomen wat mij altijd overkomt” wordt hier samen met de jongeren naar gekeken. Een basisovertuiging is hier dat mensen in potentie alle hulpbronnen in zich hebben die ze nodig hebben. Het gaat erom deze toegankelijk te maken. Ook de vooronderstelling die ervan uit gaat dat het ervaren ongenoegen erop wijst dat delen in de mens ontkoppeld zijn van elkaar. Meer informatie over NLP vind je hier.

ACT

Acceptance and Commitment Training is een hulpmiddel om in actie te komen. De methode gaat uit van twee vragen: In welke betekenisvolle richting wil je je ontwikkelen? en Wat staat je daarbij in de weg? Onderweg zal je enig innerlijk ongemak tegenkomen. ACT helpt om in actie te komen. Door je bewust te zijn van je persoonlijke waarden en hun betekenis, vind je de motivatie om te werken aan je doelen en tegelijkertijd te genieten van het proces ernaar toe. Lees hier meer over ACT.

Neem contact met ons op

Wil je meer informatie over de mogelijkheden, wil je een keer (kosteloos) een groep bijwonen, heb je vragen over onze werkwijze? Neem contact met ons op via het formulier.

Naam(Vereist)
Ik meld me aan voor de nieuwsbrief van
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.